Tue, 14 Mar 2017
Fler nya system

Den senaste tiden har jag använt ett par olika system för att hålla ordning på saker som behöver bli gjorda. Mitt nya (men egentligen inte längre nya) intresse för pennor har gjort att jag ofta listar saker på papper. Speciellt saker som ska göras på kort sikt, kanske samma dag, eller inom samma projekt. Det finns något skönt med att kunna kryssa för och stryka över saker efterhand som de inte längre är relevanta. Jag har också använt mig av todo.sh det är ett litet program på datorn, egentligen mer av ett skript, som presenterar en textfil skriven i ett speciellt format. På varje rad i textfilen finns en sak att göra. Varje sak kan ha datum för när den ska vara klar, när den lades in och ifall jag vill dölja den till senare. Jag kan också sortera varje rad efter olika projekt och kontext. Kontexten är mer övergripande, jag har till exempel haft en som heter skola för när jag gör skolarbete och en som heter hemmafix för exempelvis att städa av byrån i sovrummet (just det har legat i min lista sen i somras). En sista viktig funktion är att alla saker kan prioriteras från A till Z, i praktiken har jag bara i undantagsfall använt någon bokstav lägre än C.

Jag gillade verkligen systemet att sortera listan efter projekt, jag gillade att jag kunde prioritera saker i listan och det känns säkert att förlita sig på gammal teknik som textfiler. Men jag saknade att kunna lägga anteckningar eller bifoga dokument till min lista och jag saknade att kunna lägga in återkommande saker. På test kör jag därför todoist nu. Todoist var en av många olika system jag testade för att göra listor för ett par år sedan innan jag fastnade för todo.sh. Jag kommer på två saker som fick mig att välja bort det då, och båda har förändrats nu. Det ena är att för ett par år sen började det komma riktigt många appar och webbsidor för att skapa listor. Jag vet inte men jag antar att det var trendigt. Problemet på internet är att det är svårt att se vilka som kommer finnas kvar och vilka som kommer försvinna. Det har visat sig att todoist blev en av de större, men det var långt ifrån självklart då. Den garanterade långsiktigheten var en av anledningarna till att jag fastnade för todo.sh. Den andra anledningen att jag inte gillade todoist var för sorteringen. Todoist sorterar alla inlägg i projekt (de som inte tilldelas ett projekt sorteras i ett eget samlingsprojekt som kallas inbox) och utöver det kan man lägga labels till inläggen. När jag använde todoist tidigare kände jag inte att detta tillförde mycket och jag tyckte det var lite bökigt och komplicerat, men efter att ha vant mig vid kontext och projekt från todo.sh känns det som ett bra system. Så länge jag har i åtanke att kontext motsvaras av projekt och projekt motsvaras av label så funkar det ganska bra.

Jag har testkört todoist ett par dagar nu och jag saknar en dedikerad klient på datorn, som det är nu finns det bara i webbläsaren till linux (officiellt i alla fall). Men i övrigt känns det bra. Jag har också testkört ett nytt bloggverktyg. Jag har de senaste åren arbetet bara med textfiler och python-skript (PyBlosxom) som genererar html från textfilerna. Det har inte varit helt smidigt dock. Vissa layout-grejer som jag inte gör så ofta måste jag kolla upp varje gång jag gör för att se hur jag gjorde senast och det tar en hel del tid om jag skulle gå in och redigera eller uppdatera någonting. Det är ett smidigt system att publicera i, men inte att driva som en levande sida. Av den anledningen har jag kollat runt lite och fastnat för Grav och det verkar riktigt trevligt. Jag har bara svårt att lyckas ordna med något av deras temas så att det ser ut som jag vill ha det. Men antagligen kommer det komma en nystart på bloggen med Grav som underliggande plattform. Inte nu, men om ett par veckor kanske.

blog comments powered by Disqus

Hacker emblem Made with PyBlosxom