Sat, 01 Jun 2013
Gott och Blandatboken

De senaste dagarna har jag tänkt skriva om flera saker här, men det harinte blivit av, istället har en del av det hamnat på twitter och resten fallit bort. Jag tänkte att jag skulle göra en recap på det jag minns (det som skrevs ner någonstans).

1.Kickstarter är farligt. Det är underbart, men pengarna kan springa iväg ganska snabbt. Jag skapade ett konto för att sponsra en bok jag vill ha, men när jag väl har kontot är det väldigt lätt att sponsra fler saker utan att riktigt tänka sig för.

2.Jag har mer än en gång blivit sur på patentsystemet i USA och företag som utnyttjar det. Senast ett patent som rör podcasting, eller egentligen alla system för att distribuera mediafiler via feeds (i princip podcasts). Företaget som utnyttjar patentsystemet har riktat in sig på podcasts, men teoretiskt sett borde de kunna försöka ta ner nexflix och en rad andra stora företag också. Men det händer inte för stora företag kan försvara sig, istället går man på individuella (högprofilerade) podcasters (ursäkta anglifieringen). Jag hörde om det här i mars någon gång på linux outlaws, men på senare tid har EFF tagit tag i frågan och försöker se till att patentet (som är lite skrattretande på ett skrämmande sätt) ogiltigförklaras.

3.Det här skrev jag om på twitter nyligen. Jag hittade en artikel på Penny Arcade om ett rollspelssystem som någon byggt. Systemet verkade lite häftigt och ganska genomtänkt. Jag funderade på om jag kunde läsa själva regelboken och såg att den var uppe till försäljning. När man kommer till deras hemsida ser man detta:

What's up with that?! Vi har en dåligt designad webbsida och en kvinna som verkar ha två hudfärgade ballonger till bröst, dessa är dessutom kantiga och målade istället för påklädda. Dessutom har någon stackare valt en logotyp med ett typsnitt som var dåligt på ett GTA-spel för tio år sen. Sidan blir inte bättre längre ner:

Inte meningen att snacka skit om ett spel som verkade bra, men det kom igen. Jag kommer inte lägga pengar på något om det presenteras så.

Jag hade också tänkt säga något om SDs representation (och kommentarer) i media de senaste dagarna gällande Husby, men det känns inte som att det finns så mycket plats kvar i inlägget. Kort sagt har de gjort som de alltid gör.

Sun, 12 May 2013
Fågelbild

Såhär kan det se ut nedanför balkongen en söndagsförmiddag.
Det känns lite dåligt att jag inte vet vilken sorts fågel det är, men jag gissar på någon form av skata..?

Sat, 13 Apr 2013
Angående Björklunds uttalande kring lärarutbildningen här om dagen

Jag blev lite lack på Björklund här om dagen efter att svt rapporterat att han vill höja kraven för att komma in på lärarutbildningen. Jag skrev om det på twitter och lovade där en kompis att utveckla mina tankar kring det hela.

Liten bakgrund
Idag är det väldigt lätt att komma in på lärarutbildningen. Det blir också ibland tydligt att inte alla klarar av att hänga med i utbildningen och många faller bort. Detta är på många sätt ett komplicerat problem. Det är brist på flera olika typer av lärare (inte alla men många). Därför är det svårt att dra in på antalet platser på lärarutbildningen. Men de lärare som finns arbetar (ofta) under dåliga villkor, som lärare har man dåligt betalt, arbetar mycket och har stort ansvar. Detta gör att den som inte brinner för läraryrket söker något annat om möjligheten finns (med andra ord om betygen är höga nog). När de med höga betyg inte söker utbildningen blir platserna öppna för de med lägre betyg.

Jag vill också ha kompetenta lärare. Men det borde inte göras med styrning mot lärarutbildningen utan snarare mot grund- och gymnasieskolan. Gör man läraryrket till ett reellt alternativ för den som har möjlighet att välja kommer betygskraven att höjas naturligt.

Problem med krav på specifikt betyg
Ett annat tydligt problem i förslaget är att kräva mer än godkänt i gymnasiekurser. Det är inte så betygssystemet fungerar. Betygen betyder inte egentligen särskilt mycket idag (systemet gör dem viktiga men de innebär inget). De visar på en bedömning i slutet av en kurs, den bedömningen är många gånger baserad på examinationer under kursen, inte som de bör på elevens kunskaper vid kursens slut. De är dessutom helt irrelevanta efter ett par år, mycket av det man presterar på ett prov eller en inlämning är glömt fem minuter efter man lämnat in sin examination. Jag förstår poängen med att begära godkänt i vissa kurser (till exempel matematik för att bli mattelärare), det betyder att studenten har gått kursen och stött på de begrepp som kommer upp och förhoppningsvis har lättare för att läsa på och ta igen den information som krävs (eftersom man slipper börja helt från början). Men högre betyg är inte bättre än godkänt i det fallet.

Den enda gång ett C i praktiken är bättre än ett E är när kursen lästes nära inpå intaget till högre utbildning. Som när elever går direkt från gymnasiet till universitetet. Men vill vi egentligen ha lärare som inte sett annat än skola? Hint: nej det vill vi inte.
Jag inser att det här blev lite av ett inlägg kring varför betyg inte fungerar i allmänhet (och det finns många fler vinkar på samma tema som inte ryms i detta inlägg). Men det är ett av de större problemen med Björklunds förslag och den främsta anledningen till min ilska över förslaget.

Wed, 27 Mar 2013
Videoblogg någon?

Senaste tiden har jag upptäckt en hel drös med youtubekanaler. Det får mig stundom att fundera på att göra något liknande. Antingen i stil med vlogbrothers eller utbildningsvideor (finns alldeles för få på svenska) men antagligen inte som Hanna Hart (det verkar kul men jobbigt, googla "my drunk kitchen"). Man skulle till exempel kunna göra videor om grammatik, litteratur eller religion och varför det är kul och viktigt, om inte annat skulle jag antagligen lära mig ganska mycket själv.

Frågan är så klart om någon skulle kolla, jag känner mig tveksam, men ingen har ju publik i början så jag kanske skulle testa. Än så länge är det bara något jag kom att tänka på, vi får se om det blir något av.

Mon, 25 Mar 2013
Lokaliseringsfrågan för LNU

Enligt Smålandsnytts hemsida lämnas det idag in en namninsamling angående vart Linnéuniversitetets nya lokaler ska ligga. Insamlingen tycker inte att man ska placera universitetet i centrala Kalmar. Som student vill jag säga att närheten till stan är en av de saker jag uppskattar mest med Linnéuniversitetet i Kalmar.

[Disclaimer]: Jag är engagerad på flera håll i studentlivet i Kalmar, men skriver här egna tankar.

Jag har inte varit oerhört delaktig i det som kommit att kallas lokaliseringsfrågan. Men jag har haft viss insyn i de alternativ som diskuterats, åtminstone i perioder. Det har varit på tal att placera universitetet ute vid brofästet (BBS, där man idag har bland annat ekonomi och teknik), ölandshamnen (Kocken, där sjöfartshögskolan håller till idag) eller fredriksskans (där det pågår helt annan verksamhet idag). I denna diskussionen ska också sägas att universitetet i Kalmar delvis har profilerat sig som ett stadsintegrerar universitet. För mig är detta en nyckelfråga som skiljer Kalmar från många andra lärosäten där studenterna fastnar på campus.

Jag vet inte varför med som student är det lätt att känna sig lite mindre på riktigt än den som har anställning. Man har ont om pengar, man har inget jobb, man har ingen semester och man arbetar ofta efter ett schema som omfattar fyra eller sex timmar per vecka. Samhället är inte byggt för studenter. Som student sätter du ditt eget schema och du förväntas kunna vara ledig när det behövs men förväntas samtidigt sitta hemma och läsa 30 timmar i veckan (jag ska inte ens gå in på hur dåligt den ekvationen går ihop). Problemet är att man som student lever ett annat liv än den som arbetar, men ändå förväntas delta i samhället på samma villkor. När man inte kan åstadkomma detta så utesluts man ur gemenskapen istället för att kunna delta på något annan sätt.

Det är med den bakgrunden som det vore högst olyckligt att isolera alla studenter ute vid brofästet. Genom att kalmars studenter idag finns nära stadskärnan har vi något lättare att delta i samhället utanför universitetsvärlden (oavsett om det gäller att kunna handla när butikerna har öppet eller att kunna delta i föreningslivet) än studenter i många andra städer har. Som student är det mitt huvudargument för att hålla universitetet kvar i stan, men stadskärnan har så klart också mycket att vinna på att ha studenterna nära (inte minst som kunder på fik och i butiker).

<<<  <<  1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 [18] 19 20 21 22 23 24 25 26  >> >>>  Hacker emblem Made with PyBlosxom