Sat, 01 Mar 2014
#blogg100 Dag001: En film om brädspel

Efter en dag till stor del spenderad spelandes spel kändes denna video passande som ett första inlägg i blogg100 projektet. Dessutom sitter jag egentligen och pluggar nu, och inte hinner skriva om hur bussen var försenad som den ofta är men att förvånansvärt många nyttjade den, eller om radioföljetongen om 438 dagar av Johan Persson & Martin Schibbye, eller om hur jag fortfarande stör mig på att Sveriges Radio ibland inte lägger fungerande länkar i sina rssfeeds.

Over and Out... Leve anglifieringen

Thu, 27 Feb 2014
Blogg100

Igår såg jag en notis i ETC om ett projekt som handlade om att publicera ett blogginlägg om dagen. Efter lite googlande hittade jag till projektsidan och kände att jag skulle försöka mig på det. Tydligen var det 600 bloggare som var med förra året, detta året tänkte jag att jag skulle vara med också.

Inläggen lär ibland bli mycket korta, ibland kanske bara en länk, men jag har som förhoppning att från och med lördag (1 mars) publicera någonting varje dag i hundra dagar.

Over and out.. Tillbaka till plugget

Tue, 18 Feb 2014
Kolla in drottningsylt.se

TL;DR: Kolla in Drottningsylt.se

Jag och en kompis från lärarprogrammet har gjort en Podcast. Vi är ännu ganska oklara på hur ofta vi ska spela in, och vi håller på att lära oss tekniken och vad man bör tänka på. Men det känns både kul, spännande och skrämmande att göra och jag hoppas att vi kommer lyckas åstadkomma något.

Mycket tid senaste dagarna har alltså gått till Podcasten, en del tid har gått till Karolins årsmöte, en del tid till kårarbete och så lite till plugg.

Dessutom är det CalCon i helgen, det är också kul och mycket arbete, men alltid mycket peppande.

Over and Out: Tillbaka till kaosveckan.

Fri, 31 Jan 2014
En tågbetraktelse

Jag åker sällan tåg, men sitter i skrivande stund på tåget mellan Stockholm och Östersund. Eftersom jag åker totalt drygt elva timmar tåg idag och lika många på måndag kände jag att jag kunde lägga lite extra för att åka första klass, och försöka få lite skolarbete gjort. Resultatet har varit varierande. Jag uppskattar första klass, det är lite mer utrymme, och gott om plats för datorn, men jag misströstar något kring vilken typ av folk jag har som medresenärer. Från Kalmar till Alvesta gick allting bra, det var tyst och lugnt och över lag god arbetsro, Alvesta till Stockholm gick också bra. Det var snabbtåg och lite mindre plats, men avsevärt bättre uppkoppling.

Nu sitter jag som sagt någon stans mellan Stockholm och Östersund på ett intercity-tåg utan uppkoppling. Mobiltäckningen är inte någon höjdare heller. Men värre än det är sällskapet, Mina bordsgrannar har jag inget emot, de verkar vara medelålders högavlönade herrar, men stillsamma och trevliga. Men bakom mig sitter två damer som jag inte vet om jag är road av eller smått förskräkt över. De konverserar med varandra men gör det oerhört högljutt och gör inte mycket annat än att klaga. De klagar på sina respektive, på att kaffeservering bara finns i bistron och på att det sitter barn bakom den glasdörr som finns mitt i vagnen och leder till andra klass (barnen märks inte av). Nu har dock den ena somnat så det är lite lugnare för ögonblicket.

Over and out.. Tre timmar kvar på tåget

Sun, 26 Jan 2014
Lärarutbildningen i Kalmar och bilden i media.

De senaste dagarna har lärarutbildningen i Kalmar figurerat flera gånger i media. Jag skriver sällan längre åsiktstexter (kanske främst för att jag är ovan) men kände att jag har en del koll på frågan och dessutom redan är lite indragen i debatten (se länken till Smålandsnytt).

[DISCLAIMER]
Jag är engagerad i ett par föreningar som berörs av frågan, inlägget här är skrivet på eget initiativ och representerar inte nödvändigtvis inställningen hos någon av de föreningar jag i andra sammanhang representerar.
[/DISCLAIMER]

Problemet som media belyser är att det förekommer att studenter som är antagna till utbildning på campus i Kalmar ibland tvingas pendla till Växjö eller ha föreläsningar på distans. Detta är ett riktigt problem och något som Linnéuniversitetet måste ta tag i, men över lag är lärarutbildningen i Kalmar bra.

Skräckexemplet är en kurs där studenterna en vecka innan kursstart ställdes inför valet att pendla till Växjö eller plugga utan föreläsningar i Kalmar. Ett annat exempel är att föreläsningar ibland har slagits ihop mellan de båda orterna, så att den ena orten har föreläsaren på plats i salen och studenterna på andra orten sitter i ett rum med en skärm och en mikrofon. Att ha föreläsning på distans är egentligen aldrig bra, det är lätt att bli ofokuserad och svårt att ställa frågor eller diskutera. Men det är inte alltid värre än att pendla. Att få två timmars restid varje dag och komma till nya obekanta lokaler är inte heller oproblematiskt (som jag förstår det har de studenter som berördes i det aktuella exemplet fått reseersättning, även om det inte till en början var självklart).

Det som inte framkommer i media är att utbildningen egentligen är bra. Vad jag vet har Kalmar en av de äldsta lärarutbildningarna i landet¹ och får regelbundet höga betyg i utvärderingar². Innehållet i utbildningen (utbildningarna) är bra och kvalitativt, jag hyser inga tvivel om att den som pluggar i Kalmar har alla förutsättningar att bli en bra lärare. Vad som saknas är organisationen runt lärarutbildningen, det som gör utbildningen till en helhet. Studenter måste få information i god tid för att kunna förbereda sig och plugga utan att slita ut sig. Studenter borde inte heller tvingas anpassa sig till universitetets förutsättningar, universitetet borde anpassa sig till studenterna. Om det finns studenter i Kalmar som ska gå en kurs borde den kursen hållas i Kalmar.

Den sista punkten jag vill beröra här är Linnéuniversitetets svar på kritiken. I princip ursäktar man sig med att lärarutbildningen är omgjord och att universitetet nyligen omorganiserades efter sammanslagningen mellan Kalmar och Växjö. Jag vill mena att det inte spelar någon roll längre. Det har gått tre år sedan de två lärosätena slogs samman, även om struktur och organisation inte byggs över en natt borde man hunnit skapa rutiner när man haft drygt tusen nätter på sig. Att utbildningen är ny ska inte heller spela någon roll. Universitetet har lång erfarenhet av att hålla utbildningar och borde veta vad det innebär även om det kommer nytt innehåll och upplägg i en utbildning. Om man ska ta universitetets ursäkter på allvar borde man pausa hela verksamheten så att de kan få ett par år till att lista ut hur man håller utbildningar, bättre vore om man drog nytta av den erfarenhet som redan finns från tidigare utbildningar³.

[TL;DR] Det finns problem i organisationen på LNU, men över lag är lärarutbildningen i Kalmar bra.

Over and out - nu ska jag gå och skriva något snitsigt om strukturalism.

¹ - Något jag hört flera gånger men inte har källa på
² - Också egentligen hörsägen, och gäller antagligen främst innan HiK blev LNU
³ - Jag förstår att det inte går att kopiera ett kursupplägg direkt till en annan kurs och att det tar tid att lägga upp en hel utbildning, men det borde inte fortfarande vara ett problem två år efter att utbildningen startade

<<<  <<  1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 [15] 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26  >> >>>  Hacker emblem Made with PyBlosxom